Djurförsäkringar i topp vad gäller kundnöjdhet
Djurförsäkring utmärker sig som försäkringsbranschens klarast lysande stjärna i Svenskt Kvalitetsindex (SKI) kundnöjdhetsstudie för 2024. Med ett genomsnittligt betyg på 73,9 överträffar djurförsäkringar alla andra försäkringsområden, och årets vinnare inom djurförsäkring, Lassie, når 81,8 i kundnöjdhet.
Flera aktörer presterar över index 75, vilket signalerar mycket nöjda kunder. Studien visar också att hundägare generellt är något nöjdare än kattägare, men skillnaderna är marginella.
– Det höga betyget för branschen, som också visar en liten uppgång från föregående år, speglar aktörernas förmåga att kombinera en stark image, hög produktkvalitet och utmärkt service i förhållande till vad kunderna betalar, säger Calle Walmstedt, projektledare på SKI.
Kundnöjdhet 2024 Privatkunder
Betyg 0-100
Digitala och personliga lösningar får plus
Det som Lassie imponerar med är en kombination av proaktiv kundservice och användarvänliga digitala lösningar. Företaget verkar ha hittat en framgångsformel som gör det enkelt och smidigt för kunder att hantera sina djurförsäkringar – vilket resulterar i en lojal kundbas och det högsta betyget gällande djurförsäkringar.
Framtiden för djurförsäkring
Trots branschens framgångar kvarstår utmaningen att skapa ett högre upplevt värde för de 70 procent av kunderna som har en djurförsäkring men aldrig behöver nyttja den.
– Försäkring är en unik tjänst – kunderna behöver den, men hoppas slippa använda den. Det ställer höga krav på aktörerna att förekomma kundens behov och erbjuda relevant vägledning och stöd, menar Calle Walmstedt.
Att hjälpa kunder att förebygga olyckor genom proaktiva insatser och smarta lösningar är inte bara nästa nivå av service, det är också ett steg mot en mer hållbar bransch. Färre olyckor innebär mindre resursanvändning inom vårdkedjan, vilket stärker både kundnöjdhet och miljöansvar.
Källa: Svensk Kvalitetsindex