Sveland satsar på sjukvårdsrådgivning i egen regi
Sveland Djurförsäkringar vidareutvecklar sin sjukvårdsupplysning för djur i egen regi. Bolaget ser framför allt att den unga generationen djurägare behöver stöd i sitt djurägande och hjälp att bedöma behovet av veterinärvård.
Den första november startar Sveland upp Svelands Vårdguide i form av ett dotterbolag. Tjänsten har funnits sedan tidigare men har då varit bemannad av en extern partner.
– Detta är något som våra kunder verkligen uppskattat och som vi därför valt att satsa vidare på. Alla som har djur kan nog sätta sig in i situationer där man känner sig osäker och behöver stöd av djursjukvårdspersonal. Vi har sett att speciellt den unga generationen djurägare efterfrågar stöd, säger Linda Kreutz, vd för Sveland Djurförsäkringar.
Fler timmar
När tjänsten öppnar upp i egen regi kommer öppettiderna utökas till klockan 8-20 alla dagar i veckan. Samtal från oroliga djurägare kommer tas emot via telefon av erfarna, legitimerade djursjukskötare på Svelands Vårdguide. Samtalet kan övergå till videosamtal om djursjukskötarna tycker det är nödvändigt för att kunna göra en korrekt bedömning av djuret.
Statistik visar hittills att cirka en tredjedel av de som ringt till Svelands Vårdguide kan undvika veterinärvård genom de hemvårdsråd de får av rådgivarna.
– Det är bra för djurägarens plånbok men också för djuret som slipper stressen av ett onödigt veterinärbesök. Dessutom kan vi frigöra resurser för den ansträngda veterinärvården. Hela försäkringskollektivet tjänar på detta, säger Linda Kreutz.
Veterinär får ansvaret
Ansvarig för Svelands Vårdguide blir leg. veterinär Emma Kaipak, med gedigen klinisk erfarenhet från de stora djursjukhusen. Hon anser att det finns stor potential i den digitala veterinärvården.
– Tack vare möjligheten till videosamtal kan våra rådgivare snabbt bedöma om djuret behöver söka akut vård eller om det är ett tillstånd som ska bokas till specialist. Samtidigt kommer det finnas möjlighet för djurägarna att diskutera förebyggande vård och andra orosmoment, säger Emma Kaipak.
Svelands kunder kommer även fortsättningsvis kunna använda sig av tjänsten FirstVet.
– För kunderna blir det till en början ingen större skillnad mer än att de nu kan ringa Svelands Vårdguide även på helgen. Vi ser fram emot att utveckla tjänsten ytterligare, säger Linda Kreutz.
Källa: Sveland