PetTech-bolag digitaliserar djurägandet
Dagens djurägare är väldigt informationssökande, men utbudet på bra digitala tjänster är ännu begränsat anser grundarna av PetTech-bolaget Petropolis. För cirka ett år sedan lanserades därför den digitala plattformen itsadogslife som riktar sig till hundägare och alla hundintresserade.
Bakom sajten står alltså PetTech-bolaget Petropolis. Grundarteamet Sara Lemke, Michael Blix och Sascha Firle har bred erfarenhet inom försäkring, teknologi, data, marknadsföring och digital kundupplevelse. För att ytterligare stärka kompetensen och nätverket tar de nu in Anders Thunberg, före detta vd och medgrundare till Evidensia Djursjukvård. Sajten itsadogslife är tillägnad hundar, men Petropolis tar nu sikte på hela husdjursområdet. Ambitionen är att bygga ett globalt PetTech bolag.
–Vi är främst ett PetTech-bolag som kan och förstår värdet av data och analys. Vartefter vi växer samlar vi på oss signifikanta mängder data som vi både kan använda för att förbättra våra egna tjänster, och för att ge djurbranschen en möjlighet till ökad förståelse för denna köpstarka kundgrupp. Vi är i dialog med såväl foderbranschen, veterinärbranschen, försäkringsbranschen som diverse djurorganisationer. Intresset är stort för att samarbeta med någon som förstår djurägarna och kan förenkla deras liv. Vi kommer till exempel att kunna förutspå vem som ska köpa husdjur långt innan de faktiskt gör det, säger Sascha Firle, Co-founder och CAO, i ett pressmeddelande.
Under 2021 lanserar Petropolis minst två nya tjänster för att ytterligare bredda sin affärsmodell och ta steget närmare ambitionen att bli en global mötesplats för djurägare och djurbransch. Den ena tjänsten kommer med hjälp av intern såväl som extern data göra djurköp enklare och tryggare. Det andra tjänsten bolaget arbetar med att utveckla är djurvårdsområdet.
Källa: Petropolis