Svenska flaggan vilseleder hundägare om fodrets ursprung

Svenska flaggan vilseleder hundägare om fodrets ursprung Ny undersökning visar att märkning av hund- och kattmat behöver bli tydligare. Foto: Magnusson Petfood

En ny undersökning från Origo Group och Magnusson Petfood visar att nästan varannan svensk hundägare tror att en svensk flagga på hundfoderförpackningen garanterar svenska råvaror och svensk tillverkning – något som inte stämmer. Samtidigt tycker sju av tio hundägare att svenska råvaror i hundmaten är viktigt.

Till skillnad från livsmedelsbranschen saknar djurfoderindustrin tydliga regler för märkning och ursprung. Detta gör att konsumenter riskerar att bli vilseledda, något som både Svenskmärkning och Svenska Djurskyddsföreningen ser som ett problem.

– Märkningen av djurfoder är ofta otydlig, vilket gör det svårt för konsumenter att navigera rätt. Även svensktillverkad hund- och kattmat innehåller ofta importerade råvaror. I Magnussons sortiment använder vi 100 procent svenska råvaror. Vi är ensamma i kategorin om att ha anslutit oss till ursprungsmärkningen Från Sverige, inte som ett marknadsföringsknep utan en garanti för svenskt ursprung, säger Jonas Magnusson, från Magnusson Petfood.

Vill se tydlig märkning för informerade val

Nära sju av tio svenska hundägare, 68 procent, anser att svenska råvaror är viktiga eller ganska viktiga vid valet av torrfoder. Enligt undersökningen råder det stor osäkerhet kring vad den svenska flaggan på förpackningen faktiskt står för.

– Om konsumenterna ska kunna göra medvetna val måste de veta varifrån råvarorna kommer och i vilket land fodret producerats, säger Linda Devine, sakkunnig på Svenska Djurskyddsföreningen.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av insikts- och undersökningsföretaget Origo Group på uppdrag av svenska djurfodertillverkaren Magnusson Petfood. Totalt deltog 546 svenska hundägare i åldern 18–70 år, både män och kvinnor, delaktiga i hushållets dagligvaruinköp. Studien utfördes online under oktober 2024.