FirstVet lanserar i USA och startar e-handel
Den oberoende videoveterinären FirstVet är på väg att lansera sin tjänst i hela USA, samt planerar att starta e-handel för veterinärtjänster och vårdprodukter. Det framgår av ett pressmeddelande.
Expansionen i USA, där FirstVet redan har ett team på 14 personer och arbetar med en beta-lansering, har blivit möjlig efter en finansieringsrunda på 300 miljoner kronor. I och med den nya finansieringen får bolaget två nya partners, Mubadala Capital och Cathay Innovation, som ansluter sig till två redan befintliga finansiärer, OMERS Ventures och Creandum.
Under nästa år planerar FirstVet att lansera sin tjänst även i Frankrike och Kanada. Den låga försäkringsgraden i andra länder oroar inte.
– Sverige har den högsta andelen försäkrade djur i världen. Detta i kombination med att vi samarbetar med åtta av landets nio försäkringsbolag gör att vi kan erbjuda kostnadsfri veterinärvårdsrådgivning till miljoner djurägare i landet. När vi har tagit vårt koncept till länder där djur inte är försäkrade i lika hög grad har vår modell visat sig vara minst lika effektiv, säger David Prien, vd och medgrundare, FirstVet.
På hemmamarknaden fortsätter Firstvet att bredda sitt tjänsteutbud och planerar att inom kort lansera en e-handel. Sortimentet kommer utgöras av veterinärfoder och vårdprodukter från ledande varumärken. Den nya e-handeln blir en förlängning av företagets olika videotjänster inom veterinärvård och friskvård för husdjur.
– En egen e-handel är en naturlig satsning i vårt arbete att fortsätta utvecklas som den främsta digitala rådgivaren för svenska djurägare. Nu kommer våra veterinärer kunna hjälpa djurägare i ytterligare ett led och även se till att de får enkel tillgång till rätt produkter som passar just deras djur. Vi fortsätter helt enkelt förenkla livet för svenska djurägare, säger David Prien.
Källa: FirstVet