Evidensia sätter ambitiöst klimatmål – med hjälp av hamburgerkedja
Evidensia hämtar inspiration hos hamburgerkedjan Max och har beslutat att bli klimatpositivt, det vill säga bidra till att tömma atmosfären på överskottet av koldioxid. Det framgår av ett pressmeddelande. Målet är att bli världens första klimatpositiva vårdföretag.
Beslutet uppges ha kommit efter en dialog med burgarkedjan Max, som beskriver sig som klimatpositiva pionjärer. Insikten var att det inte räcker att bli klimatneutral och minska utsläppen. För att vara klimatpositiv krävs mer aktiva insatser som att tömma atmosfären på den koldioxid som redan släppts ut. Evidensia inspirerades till ett beslut om att omgående påbörja en studie och klimatanalys.
– För några år sedan pratade vi om det kommande miljöhotet, bara för att snabbt inse att det redan knackade på dörren och ville komma in. Alla som har barn kan relatera till oron för hur deras framtid ska te sig, säger Evidensias vd Johan Wiklund.
Han vet att det är mycket att förhålla sig till och förändra, men stödet är starkt. Alla som ingår i Evidensia tycker att det är en självklarhet, enligt pressmeddelandet.
Max kommer att stå för fortsatt stöd och uppmuntran.
– Få företag vågar ta rejäla steg för att vara med och lösa klimatfrågan. Evidensia kan nu bli världens första klimatpositiva vårdföretag. Om de lyckas bevisar Evidensia att inget företag är för litet, för okänt eller för oväntat för att visa ledarskap i klimatfrågan, säger Kaj Török, hållbarhets- och informationschef på Max.
Många röster menar att det redan är för sent att nå klimatmålet där den globala temperaturökningen ska stanna under två grader till år 2100.
– Vi vill inte lyssna på det örat, utan istället fokusera på att göra vad vi kan och tro på att lösningen finns. Prata inte bara, säg inte att det inte går, tyck inte att loppet är kört, säger Johan Wiklund med eftertryck.
Blir Evidensia klimatpositiva kommer de bli en del av clipop.org där klimatpositiva produkter listas. Än så länge består clipop bara av Max och Mevo, ett nyzeeländskt företag. Men Evidensias ambition är inte att bli nummer tre, man har ingenting emot att bli omsprungna av andra företag med klimatambitioner.
Källa: Evidensia